17 desember 2007

Safari (del 2)

Her kommer del to av mine opplevelser som turist i mitt nye hjemland. Hvis du ikke har lest første del anbefaler jeg å lese den først. Uansett hva du foretar deg synes jeg du kan skrive ned mitt nye mobilnummer før jeg gjør noe som helst. +256757892018. Mobilen min ble nemlig stjålet av lommetyver da jeg var på vei inn i kirka i går. Litt kjipt, men sånt skjer.


... Senere den samme dagen skulle vi ut på Nilen og se på dyrelivet der. På ferjeleiet var det noen ivrige bavianer som ikke var redde for folk. En av dem prøvde å komme seg inn i bilen vår for å stjele mat. Sjåføren vår jaget den vekk. Bavianen ble hissig over ikke å få viljen sin, og så etter en måte å få utløp for sinnet sitt på. Tre bazunguer stod samlet og kikket interessert på bavianen. Bavianen kikket tilbake, og bestemte seg plutselig for å angripe dem.


Fotografen som bor i meg våknet raskt. Jeg var rask på avtrykkeren, og fikk heldigvis dokumentert noe av det morsomste jeg har opplevd på lenge. Jeg håper det er litt morsomt for dere også.


Jan Kristian er lettet over å ha overlevd møtet med den sinte bavianen.


Og vi fikk nok en gang se dyr før vi egentlig hadde begynt å lete etter dem.


Fest og glede på båten.


Og flere dyr ble det. Her er enda noen tonn flodhest.


Vi så mange krokodiller som lå og koste seg i vannkanten.

Det var meninga at vi skulle komme oss helt til fossen på båtturen, men på grunn av motortrøbbel ble det aldri noe av. Men fosser har vi da nok av i Norge. Så lenge vi fikk se flodhester og krokodiller var vi fornøyde. Og nå som Per forteller meg at det ikke virkelig var Nilens kilde (noe som jeg egentlig var litt skeptisk til om var sant i første omgang), gjorde det enda mindre at vi ikke nådde fram.

Det var også meninga at vi skulle sove på det samme hotellet to netter, men av grunner bare reiseselskapet vet ble heller ikke det noe av. Det nye hotellet var av god standard, men det var ikke like snobbete som det første vi sov på. Selv om det fortsatt var "up-market" føltes det litt mer safari. Vi bodde i hytter, der store deler av veggene og vinduene bestod av myggnetting laget av metall. Siden strømmen var gått var den eneste belysninga på rommene noen få stearinlys. Det gjorde jo alt litt mer koselig og eksotisk.


Jan Kristian skriver sine memoarer mens han slapper av på verandaen. "Livingstone I presume?"



På hotellet fikk jeg bade for første gang på veldig lenge. Jeg ble litt overrasket over hvor viktig vann er for meg. Å få kroppen omsluttet av vann gjorde meg utrolig glad. Det var som barnet i meg våknet, og alt var bare fryd og gammen.

Men det var ikke det eneste vannet vi skulle møte på den kvelden. Rett før kveldsen ble servert åpnet himmelen seg. Tropisk regn i mengder som ville fått Bergen til å vandre ydmykt bort med halen mellom beina.


Utsikten fra kveldsmatbordet. (Uff, det var et dårlig ord.)

Vi var våte og kalde da vi spiste kvelds, og noen av oss fikk en ganske kald natt, da myggnetting ikke akkurat gir mye ly for hverken regn eller vind. Men det var ikke så ille at noen av oss ble syke eller kom i dårlig humør. Neste morgen spiste vi en god frokost før det bar ut på veien igjen.


Utsikten fra frokostbordet var ikke dårligere enn dagen før.

Neste del av opplegget vårt var en tur i skogen. Skogen i seg selv var ikke så spesiell. Den så nesten ut som en vanlig europeisk skog, bortsett fra at løvene på bakken var litt større og det hang noen lianer her og der. Grunnen til at vi dro inn i skogen var at det var sjimpanser der. Det finner man ikke i skogene rundt Sukkevann eller Frekhaug...


En annen ting som var annerledes var at det fantes noen vanvittige trær mellom den vanlige skogsveksten. Det forklarer nok hvor de store bladene kom fra, tenker jeg.


I was there too! Som fotograf er det viktig å dokumentere sin egen tilstedeværelse. Man kan ende opp med å ikke ha et eneste bilde av seg selv.

Sjimpansene befant seg ganske langt oppe i trærne, og det var ikke alltid like lette å få øye på dem:


"Ser du den?"


"Hvor da?"


"Opp der!"


"Her er jeg!"

Vi møtte på åtte sjimpanser tilsammen. De hørte til en gruppe på omtrent 70 aper. Så lenge vi var sammen med guidene følte de seg trygge, og brydde seg ikke særlig om at vi var på deres territorium. Guiden fortalte at noen prosent av inntektene fra turismen gikk til støtte for lokalbefolkningen. Dette hjalp både menneskene og naturen i området, siden det forhindret at folk hugget ned skogen. Så hvis du tilfeldigvis befinner deg i Uganda kan jeg anbefale deg å besøke sjimpansene ved Murchison Falls. Du kan få en spennende opplevelse og gjøre en god gjerning på samme tid.


Så det er sånn en safari ser ut fra dyra sin side? Jeg stod modell foran verdens største eksemplar av en eller annen tresort, så vi skulle se hvor stort det virkelig var. Og det var virkelig stort! Men det får ikke dere se, om ikke noen av de andre velger å blogge et bilde...

Safarien var over og vi skulle hjemmover igjen. Noen få mil på dårlige veier før vi var ute på fin asfalt. *Dunk* "Hva var den lyden? Hvorfor stopper bilen?" Vi traff ett eller annet og måtte kjøre innom et lokalt verksted og sjekke bilen. Der ble vi i nesten to timer. Men vi er i Afrika, så vi er vant til venting. Vi vet å få tida til å gå:


Inger Johannes foreldre får tida til å gå ved å se på trafikken.


Fotograf Eirik får tida til å gå ved å ta et selvportrett.


Minstemann og storesøster får tida til å gå ved å lekeslåss. Margrethe prøvde å forklare Jan Kristian at hvis han drar i hånda hennes mens hun holder ham i øret får han bare mer vondt. Det virket ikke helt som Jan Kristian skjønte dette...


Fotograf Inger Johanne og modell Margrethe får tida til å gå ved å lage skyggebokstaver. Dette er visst et forsøk på en "G".


Vi hadde fått tida til å gå! Endelig kunne vi forlate den lille afrikanske småbyen Masindi, og fortsette hjemmover.


Fotografen er ikke ferdig før turen er over. Sjåføren stoppet og så jeg kunne ta bilde av et afrikansk marked. Tenk hvor teit det hadde vært om det plutselig stoppet en safaribil og tok bilder av deg mens du var på ICA og handlet. Jeg lurer på hva de tenkte da kameraet mitt dukket opp i vinduet:P


Og endelig fikk jeg bilde av noen skikkelige jordhytter!

Det var deilig med en pause fra hverdagen, og å få oppleve litt mer av Uganda. Mens jeg satt i bilen ute på savannen slo det meg at skaperverket er helt nydelig.

Jeg bladde i en bok på FOCUS-biblioteket her en dag. Den het noe sånn som "Best Bible Bits" og inneholdt brev fra forskjellige kjendiser som svarte på hva som var deres favorittdel av Bibelen. Det var en radiomann fra BBC som svarte at han likte best første mosebok. Sekretæren hans som skrev ned brevet svarte at: "Kenny thinks God was very clever to create everything in only six days." Fin måte å si det på. Gud er smart. Veldig smart.

Gud er mektig. Han har skapt hele verden. Og han elsker deg. Det er ingenting du kan gjøre for at han skal elske deg mer. Hans kjærlighet til deg er perfekt. Det var på grunn av deg at han i det hele tatt tok seg bryet med å skape den verdenen du lever i. Og du lever fordi Gud ville det.

Gud vil være din venn. Vil du være hans? Du kan nemlig få være bestevenn med Kongen! Det kreves ikke mer enn at du tar imot hans vennskap. Du trenger ikke å bli syndfri først, eller forandre hele din personlighet. "Men Gud viser sin kjærlighet for oss ved at Kristus døde for oss da vi enda var syndere." Rom 5.8 Det står ikke at han døde for oss da vi hadde blitt bra nok. Du kan komme akkurat som du er.

Bibelen sier at "For så høyt har Gud elsket verden at han gav sin sønn den enbårne for at hver den som tror på ham ikke skal gå fortapt men ha evig liv." Joh 3.16 Det står ikke at Gud elsket de kristne, de som stemmer KRF eller de som går i kirka hver søndag. Gud elsket hele verden. Det inkluderer buddhister, muslimer, ateister og kristne. Det inkluderer prester, voldtektsmenn og sykepleiere. Det inkluderer ugandere, nordmenn og til og med svensker. Det inkluderer deg og meg. Han elsker oss alle. Og hvis vi bare tror på ham kan vi få evig liv. Det betyr at du kan få være bestevenn med Kongen for alltid. Det er ikke dårlig!

Jesus sier at "den som kommer til meg, vil jeg så visst ikke støte bort." Joh. 6.37 Du er velkommen! Det er bare å ta imot Guds vennskap. Tenk litt på det:)

14 kommentarer:

Anonym sa...

"Den så nesten ut som en vanlig europeisk skog, bortsett fra at løvene på bakken var litt større og det hang noen lianer her og der." Heldigvis har vi bare små løver på bakken her i Norge:p

Eirik sa...

Hehe. Jeg haaper virkelig du forstod boyninga: ett løv, alle løvene. Men det hadde nok vaert mer fornuftig aa skrive blad ja:) Morsomt uansett:)

Kay Amund sa...

God jul:)

Anonym sa...

hei Eirik.det er Mona som skriver nå. det var fine bilder.er det koselig i Uganda? det var domt at du ikke kunne feire jul med oss. jeg har lånt rommet ditt med mamma og sara og senia.vi har hvert i kirken . og vi har gått rundt juletreet. jeg savner deg og når kommer du hjem? har dere hester der i uganda?god jul og godt nyttår og takk for julegavene. hilsen mona 7 år.

Anonym sa...

hei fetter det er meg senia!åssen går det i Uganda?har du møtt nye folk?det ser i hvertfall veldig koselig der......savner deg masse og nå skal jeg fortelle litt om julen 2007:tante anne familen prøvde å dra ned med bil...men bilen streika.vi dro ned med buss var der 00.30.på julaften.På julaften spiste vi deilig pinnekjøttog julepølse..jeg spiste bare julepølse hvis jeg hadde spist pinnekjøtt hadde jeg blitt overmett men smakte i dag....vi fikk mange fine gaver men mine 3 fineste gaver var:high school musical2-spillet,anne franks dagbok,statsministeren(en bok,heldigvis!)vi la oss kjempesent men våkna litt tidlig neste morgen.rart...amin fikk samme datastol som åsmund og ble veldig glad for det.....men nå må jeg slutte å skrive ellers frister jeg deg veldig med pinnekjøtt....hilsen senia ps.er det en 11 år gammel jente der ?skriv tilbake hvis det er en.....kanskje vi blir brevvenner?sikkert ikke men en tanke....ds

Anonym sa...

Hei Eirik!
Forseinka God Jul og ha eit fantastisk år 2008 i Uganda.
Likar å lesa alt du har å fortelja om denne store verda utenfor vår vesle norske utkant.

Tante HelSol

Anonym sa...

Hei Eirik.
Nå har vi feiret jula her i kalde Kristiansand. Det var gøy, men det var ikke helt det samme uten deg. Håper du har en fin ferie og at du fikk noen gøye gaver til jul.
Hilsen Åsmund og Mona.

Anonym sa...

hei eirik! det er meg sara, som skriver nå. er det fint i uganda? det må det være siden når jeg ser på dine bilder ser jeg gleden i deg og de andre. det må være litt av en opplevelse å se de dyrene på nært hold! det hadde ikke jeg turt!foreksempel sånn som løven som kunne ha spist deg opp! og apen som ville inn i bilen og løp etter dere! og elefanten jeg hørte om...jøss! og alle de andre dyrene!. jeg håper du har det fint og ser veeeeeldig mange dyr der! og hils fra meg til de andre der. du får ha det godt å flott selfølgelig! jeg er veldig glad i deg. hilsen din kusine sara.

Anonym sa...

god jul og godt nyttår!





hilsen senia din 11år gamle kusine!

Anonym sa...

Safari er en fantastisk ting! Er så vakkert! Du har en så fantastisk blog, du skirver bare døds bra!! Mange gode ord og hente, takk for det!! Håper du har hatt en fin jul! Og riktig godt nytt år!! Klem!

Anonym sa...

hei eirik!kjempebra safari! hilsen senia

Anonym sa...

Hei alle som har vaert saa snille og kommentert paa bloggen min.

Kay Amund(eller Koy?): God jul!

Mona: Det er veldig koselig her... Bra at dere fikk bruke rommet mitt, saa det ikke bare stoever ned. Jeg savner deg ogsaa. Kommer tilbake 10.april. Det finnes nok noen hester her, men det er ikke saa mange. God jul og godt nyttaar!

Senia:Her gaar alt bra. Jeg moeter nye spennende folk hele tiden. Saa fint aa hoere at dere hadde en bra jul. Synd jeg ikke fikk feire sammen med dere. Men jeg hadde det veldig fint her ogsaa. Det er ganske mange 11 aar gamle jenter her, men jeg har ikke blitt kjent med saa mange av dem. Hvis jeg moeter noen som vil ha brevvenn skal jeg si ifra til deg!

Tante Helga: Godt nyttaar! Takk for at du tar deg tid til aa lese og kommentere. Er mer inspirerende aa skrive da:)

Aasmund og Mona: Jeg fikk noen goye gaver. Blant annet en badehette, svommebriller med ender paa (gakk gakk!) og en fin skjorte.

Sara: Det er veldig fint her. Og vi saa mange farlige dyr, men de var ikke farlige for oss. Vi satt trygt inne i safaribilen. Jeg skal huske aa hilse. Og jeg er glad i deg ogsaa!

Senia igjen: God jul og godt nyttaar til deg ogsaa!

Eli Marie: Takk for skryt! Godt nyttaar:) Glad i deg...

Senia igjen og igjen: Skal si du er ivrig. Tusen takk. Ha en nydelig dag.

Anonym sa...

Hei hei Eirik! Åssen har du det? Det virker som om du opplever en heil masse i Uganda, og at du vokser både som person og som kristen. Jeg leste julebrevet du hadde sendt til familien,og det må ha vært en uvanlig jul for deg dette året. Hvordan gikk det å være borte fra familien, julemat og julestas? Ellers regner jeg med at du har både Jesus og Svampebob i Uganda til å passe på deg:) go klem fra Silje

Eirik sa...

Silje:
Jeg har det fint:) Kanskje faar du litt svar paa resten av jula mi i siste blogginnlegg. God klem tilbake!