16 juni 2009

De passer ikke inn

Mange steder i Afrika ble tvillingbarn, i alle fall før, men kanskje også nå, satt ut i skogen for å dø. De betydde uflaks for familen.

I Nepal kaster folk stein på psykisk utviklingshemmede. De er kasteløse. De fortjener ikke bedre.

I Tyskland ble 6 millioner jøder og 6 millioner andre minoriteter drept. De passet ikke inn i det ariske riket.

Mennesker hater. Mennesker dreper. Mennesker rensker ut de som ikke passer inn. Men ikke her i Norge vel?

Jo.

I Norge i dag tar man fostervannsprøver på gravide, så man blant annet kan finne ut om barnet har Downs syndrom. Av de som blir oppdaget blir 80% av barna med downs drept før de blir født.

Er det bedre å renske ut mennesker med downs, enn mennesker med jødisk blod?

2 kommentarer:

Kathrine Susanne sa...

Etter jeg begynte å jobbe med barn med Downs har "sorteringssamfunnet" gjort meg mer og mer sint. Det er komplett umulig å ikke bli glad i barna, uansett om det er downs eller noe annet som "feiler dem".

Avlastningsboligen jeg jobber på er et tilbud til dem som velger å bruke livet sitt på barna sine. Noen takler utfordringene bedre enn andre, men alle blir slitne av og til.

Alle foreldre med utviklingshemmede barn i kommunen får bare halvparten av den avlastningen de søker om i sommer. på grunn av "pengemangel" i verdens rikeste land.

Selv om foreldrene setter barna sine høyere enn seg selv, så møter de ofte et samfunn hvor alt tar tid, krefter og penger. På avlastninga har vi ventet på en rullestol til en av brukerne i over ett år. Når den kommer er den mest sannsynlig blitt for liten allerde før han fikk den. sånn er det med alt.

jeg er så utrolig priviligert som kan få lov å jobbe med disse solstrålene... og jeg føler meg samtidig så maktesløs.

litt lang kommentar, kanskje... men jeg blir bare så vanvittig engasjert ;)

Eirik sa...

Tusen takk for lang kommentar. Lang er bra. Engasjert er bra. Fint å få noen synspunkter fra noen som er på "innsiden" også.

Jeg tror jeg ble mest engasjert på grunn av seminaret på LS av han fra Menneskeverd. Også skremmer det meg at det nesten ikke finnes folk med downs i Danmark lenger. For et fattig samfunn! Er det der vi er på vei?