17 november 2009

Svakhet

Mennesker ønsker å være sterke. Vi ønsker å klare ting selv. Vi legger planer. Vi vet hvor vi vil. Vi vil være sjef i vårt eget liv.

Paulus skrev noen fine ord om svakhet i et brev til menigheten i Korint. Han har en plage, "en en torn i kroppen". Tre ganger har Paulus bedt om å få fjernet plagen. Men Gud har ikke tatt den bort. Smerten skal hindre Paulus i å bli hovmodig. Hvordan reagerer han på det? Se her:

Tre ganger ba jeg Herren om at den måtte bli tatt fra meg, men han svarte: «Min nåde er nok for deg, for kraften fullendes i svakhet.» Derfor vil jeg helst være stolt av mine svakheter, for at Kristi kraft kan ta bolig i meg. Og derfor er jeg fylt av glede når jeg for Kristi skyld er svak, blir mishandlet, er i nød, forfølgelser og vanskeligheter. For når jeg er svak, da er jeg sterk. (2. Kor 12)

I utgangspunktet kan dette høres vondt ut. Vi ønsker å være sterke. Vi vil ikke bli forfulgt. Vi vil være herre i eget liv. Men Paulus er fylt med glede over sin svakhet.
 
Bandet mewithoutYou har skrevet en nydelig sang om det å gi slipp på egen styrke. Her er siste del av den:

Come, Tortoise, standing still -- go, Hummingbird, my will
Come, Tortoise, stumbling blind -- go, Hummingbird, my eyes
Come Tortoise, empty hands -- go, Hummingbird, my plan
Come Tortoise undefined -- go, Hummingbird, my mind
Come, Tortoise, letting go -- go, Hummingbird, 'I know'
Come, Tortoise, come and die -- go, Hummingbird, my I

Oh... goodbye, I! Goodbye, I! Bye, bye, bye
Når mewithoutYou synger "Goodbye, I!" synger de det med glede.

Har du prøvd å virkelig gi slipp på din egen styrke? Har du prøvd å sette all din lit til Gud?

Det finnes ikke noe mer skremmende. Men det finnes heller ikke noe mer befriende og godt.

For når jeg er svak, er jeg sterk. Når jeg er svak kan Kristi kraft ta bolig i meg.

2 kommentarer:

Janki sa...

Godt å lese innlegget Eirik:)

Kjetil sa...

helt enig. vi trenger å bli utfordret.

God tur!

God bless