08 mars 2010

Et hjerte for de fattige 1

Heisann, venner og andre blogglesere:)

Det er sikkert flere som har fått med seg at jeg skulle tale i Bjølsen misjonskirke på søndag. Det er nå gjort, og hvis du har lyst å høre talen selv kan du klikke her: http://bjolsen.com/upload/files/2010-03-07.mp3

(Hvis du vil laste den ned finner du den her: http://bjolsen.com/no/gudstjeneste-2/  Velg fila fra 7.mars , høyreklikk og velg å laste den ned.)

Jeg har ikke turt å høre på den selv ennå, men jeg håper den fungerer uten de visuelle virkemidlene jeg hadde i kirka. Den varer ca 25 minutter tror jeg.

Talen er første del av en taleserie som heter "Et hjerte for de fattige". I serien skal vi ta opp hvordan vi som kristne kan få et hjerte for de fattige og gjøre en forskjell for de som lider i fattigdom.

Talen jeg hadde i går het "Lengsel". Den var et oppgjør med den materialistiske livsstilen vi har i Norge, der vi tenker på oss selv og vår nytelse før vi tenker på de som sulter ihjel eller ikke har tilgang på rent drikkevann. Jeg snakker om et møte mellom Jesus og en rik mann, om mitt eget forhold til rikdom, om lengselen etter å leve annerledes og om nåden Jesus viser oss midt i vår egoisme.

Det tok litt på å tale om et så vanskelig tema. Jeg hadde brukt lang tid på å forberede meg, og hadde tenkt mye på hvordan jeg skulle klare å formidle det jeg hadde på hjertet. Men det var først etter jeg var ferdig med å holde talen at jeg forstod hvor mye jeg talte til meg selv. Da kjente jeg hvor langt jeg er ifra å leve slik Jesus vil jeg skal, og hvor ufattelig takknemlig jeg er for nåden han gir meg.

8 kommentarer:

Eivind Horne sa...

http://itunes.apple.com/no/album/helbreder/id358357725?i=358357815

Eivind Horne sa...

sangen Lengsel altså

Fraulein sa...

Du er en vis mann du, Eirik. :)

Kjetil sa...

hvis man kan utfordre hverandre, utfordre sin menighet, kan man sammen forstå mer av evangeliets kjerne. gode og inspirerende ord eirik.

Eirik sa...

Takk for kommentarer:)

Mari_MT sa...

Gleder meg til å høre..

Edson Munck Jr sa...

Hei Eirik! Jeg vil høre talen din. Skal prøve å forstå på norsk. Det er så bra å se at Gud har gitt deg et hjerte for folk som trenger hjelp. Må Han bevare deg! Hilser fra meg.

Mari sa...

Veldig fin, tankevekkende og inspirerende tale!