26 mars 2008

Fugler

Vi har nettopp vært på FOCUS Missions Camp i Gerenge, og i går skrev jeg et helt vanvittig langt blogginlegg om det. Masse tekst og så mye som 46 bilder. Det ble så masse at jeg fant ut jeg ikke gidder å legge det ut før jeg kommer hjem til raskere internett. Derfor skal dere heller få se et par bilder av en Marabou-stork. Jeg har lurt litt på hvorfor Gud har valgt å skape en så lite pen fugl. Etter å ha tenkt litt fant jeg ut at han kanskje ville skape litt kontrast. På grunn av denne storken ser de andre fuglene mye finere ut.




Mens jeg satt her og skrev om storker fikk jeg plutselig noe mer å fortelle om. Hushjelpa vår, Margret, ropte nettopp: "Erick! Do you know how to slaughter a hen?" Jeg gikk ut i gangen og fant henne med en hane under armen. Jeg kunne ikke svare noe annet enn "No, I've only seen it on tv."



I helga hadde hun vært hjemme i landsbygda si, og da fikk hun i oppdrag av vertsmora vår, Esther, å kjøpe en hane. Sånne ting er mye dyrere i Kampala enn i "the village". Desverre klarte hanen å rømme før vi fikk spist den.

I dag leita Margret litt rundt i nabolaget etter hanen, og mot all forventning fant hun den igjen. Vi hadde lite lyst å se fuglen løpe av sted en gang til. Siden ingen av oss var drevne slaktere bestemte vi oss for å binde den fast i beina og låse den inn i et uthus.





Beklager, herr hane... Det var litt dårlig gjort. Men du har en date med magen min seinere, og jeg gleder meg:)

Og naa som jeg sitter her paa web city ser jeg at Mari har spurt om shopping. Folk kjoeper mesteparten av maten sin paa markeder. Der finner de groennsaker, mel, ris, toerket fisk osv. Kyllinger kjoepes som dere kanskje har forstaatt ofte levende. Kjoett finner man paa sma slakterier rundt omkring, som hadde faatt naeringsmiddelstilsynet til aa begynne aa grine, men som egentlig funker ganske greit. Jeg har ikke blitt syk av kjoett ennaa. Det finnes matbutikker ogsaa, men de ser ganske varierende ut. Noen er smaa kiosker, der man handler ut av et vindu, andre ser litt ut som innvandrerbutikkene i "Uti vaar hage" (det skal vaere hulter til bulter!) og noen er store og ganske organiserte. Det finnes et par butikker der man kan faa tak i mer luksusvarer, som f.eks. roastbiff, Philadelphia-ost og Brie.

I Uganda er det hoy arbeidsledighet. Folk tar den jobben de kan faa, saa arbeidsgiverne kan presse ned loenningene ganske mye. Derfor er de fleste butikkene veldig overbemannet. Det er ikke uvanlig at man moeter en sikkerhetsvakt i doera i tillegg til en person som tar imot vesker og bagger man ikke har lov til aa ta med inn. Inne paa "gulvet" finner man en gjeng som rydder i varene, og naar man kommer fram til kassa er det en person som tar imot penger og en annen som legger ting i posen for deg...

Haaper det gav et greit bilde. Dere som var i Uganda i fjor kan jo si om dere synes det traff. Dere er alltid saa flinke til aa kommentere uansett:) Tusen takk til dere og alle andre!

Forresten maa jeg bare advare mot aa trykke paa linker til folk som kommenterer. Til naa er det tre stykk som har lagt ut link til nettsider med virus. Jeg proever aa slette dem naar jeg kan, men det er ikke alltid jeg faar tid.

Takk for meg:)

5 kommentarer:

Johannes sa...

synes det var litt slemt gjort mot den stakkars høna... eg vet hvordan du slakter den. Du presser hodet mot bakken og tegner en strek rett ut fra ansiktet (ca 15 cm) Når du har gjentat dette i ca ett minutt vil høna være paralysrt og holde seg stille i minst et halvt minutt. Da kan du enkelt slakte den.-.

Håper du har det bra forresten!!!

Anonym sa...

Hei eirik! hva er din mail? Har et brev jeg skulle sendt deg!
Stor varm klem fra Sandra!!

Kjetil sa...

Vi hadde masse høner og haner i huset i brasil, og de elsket å vekke meg grytidlig. De var ikke sjelden hvor jeg tenkte på å gi dem et slag i facen i det jeg ble brått vekket opp fra min skjønnhetssøvn. Men heldigvis for dem slapp de unna..... for denne gang... (skremmende later:hahahah)

stå på. snakkes i noreg

Anonym sa...

Det finnes en gruppe på Facebook som heter "Maraboustorkens fiender." Den ble opprettet av tidligere Hald-studenter som har vært i Øst-Afrika. Du kan jo vurdere å melde deg inn der...

Hilsen en Afrika-entusiastisk eks-Hald-student

Eirik sa...

Hei folkens. Nå er jeg hjemme igjen. Internett går fort!!! Det er helt utrolig. Mailen min er e.soldal@epost.no