22 august 2008

"BUY NOTHING FOR A YEAR"

Jeg har bestemt meg. Jeg skal ikke kjøpe nye klær på et helt år. Hvorfor ikke?

Se her:

Denne filmen ble vist på Hald, og gjorde sterkt inntrykk på meg. Harald Eikeland, som er lærer på Hald, fortalte oss etterpå at nesten all bomull til klær solgt i Norge kommer fra Usbekistan. Jeg blir kvalm. Skal det virkelig være nødvendig at mennesker skal dø fordi jeg skal kjøpe billige klær?

Harald har startet en gruppe på Facebook som heter "BUY NOTHING FOR A YEAR". Her oppfordres folk til å la være å kjøpe nye klær på et helt år. De eneste unntakene er brukte og økologiske klær. Jeg har meldt meg på. Fra 3. juni 2008 til 3.juni 2009 skal jeg ikke kjøpe noe nytt.

Men jeg trenger jo en ny dress! Krise? Neida. Den får jeg kjøpe på fretex. På den måten bidrar jeg ikke til at det produseres mer bomull, og slik spares både miljøet og menneskene i land som Usbekistan. Dessuten går det fint å leve uten å bøye seg for forbrukersamfunnet. Vi trenger ikke alt det vi kjøper. Det gjør oss ikke lykkelige heller.

Først tenkte jeg at det ikke var så nøye å melde seg inn i Facebook-gruppa, eller fortelle andre om valget jeg har tatt. Jeg ville ikke at dette skulle være noe jeg gjorde for å vise andre hvor flink jeg er. Men så pratet jeg med Kjetil om det en dag, og forstod at jeg måtte jo fortelle andre om det. Det er bare sånn jeg kan påvirke andre til å gjøre det samme.

Så nå spør jeg deg:

Vil du være med å kjempe mot et forbrukersamfunn som lar folk lide for at vi skal ha billige klær?
Vil du legge om kjøpevanene dine, og tenke deg gjennom neste gang du kjøper bomull? 
Vil du la være å kjøpe klær på et helt år?
Vil du påvirke andre til å gjøre det samme?

7 kommentarer:

Therese sa...

Stolt av deg!

Eirik sa...

:)

Anonym sa...

Takk for oppfordringen, Eirik.
Det var sterke saker.
Om jeg ikke tar et så helhetlig valg som deg, så vil oppfordringen din helt klart komme til å klinge som en bjelle om og når jeg velger å kjøpe noe nytt tøy, duker, sengetøy, håndklær.
Som Therese : jeg er stolt av deg!
Ikke fordi du er min sønn, men fordi jeg vet at du følger din egen overbevisning
- av hjertet og med fornuft.

Lykke til med dressen og det nye studentlivet, da!

Ellers vil jeg oppfordre alle til å gå inn på www.lagsleir.com og laste ned andakten du holdt på leiren i Mosjøen. Den var bra. Utrolig bra.

Det var fint å ha deg hjemme i helga. Takk for gode samtaler!
Gud velsigne deg i alt du er og gjør.

Klem fra mamma

Eirik sa...

Takk mamma:) Jeg tenker jo ikke at folk skal bli helt radikale, men ja - tenke seg litt om før de kjøper klær.

Det var fint å være hjemme også:)

Anonym sa...

Det er viktig med verdier i livet. Hva er man uten? Du virker som en god skribent. Har du et dikt på lager og? Jeg skal prøve meg på et slikt år uten nye klær. Det kan jo alle klare uten probler.

Anonym sa...

Eg e rektig glad for at du e ein del av gjengen Eirik. Eg har bare nogen få mnd. igjen uten kleskjøp. Men eg trur uansett at dette året har vist meg at eg absolutt ikkje trenge å handla klær i framtiå. Eg har egentlig ikkje savna det ein ting.

Eirik sa...

1. Et dikt, herr Wergeland? Jeg skal se hva jeg får til:)
2. Er godt en ikke er alleine ja. Er ikke så veldig stress å ikke handle klær. Og selv om jeg får lyst å kjøpe noe en gang i blant, er jeg til slutt alltid glad for at jeg ikke kjøper noe. Slipper å være slave under forbrukersamfunnet. I alle fall på et punkt...