23 september 2008

Motivasjon og reisende mennesker

Jeg skal liksom sitte her og skrive oppgave nå. Men det gjør jeg ikke. Oppgaven handler om godt nyhetsspråk. Jeg skal analysere en dårlig nyhetsmelding og peke på alt som er dårlig, og begrunne hvorfor det er dårlig. Etterpå skal jeg skrive om teksten "slik at den tilfredstiller kravene til et godt nyhetsspråk."

Det er så vanskelig å motivere seg. Ikke fordi jeg synes det er uinteressant. Det er det ikke i det hele tatt. Jeg liker veldig godt å lese om språk, og lære hva det er som gjør en tekst god. Jeg blir fornøyd når jeg skjønner hvorfor setningene jeg skriver er tunge. Da kan jeg rette dem opp. Men det å skulle grave seg gjennom en lang tekst, finne feilene, deretter sette det hele i system og produsere en tekst på 4-5 sider virker fort som... ehh.. jobb!

Og det orker jeg ikke helt. Selv om jeg må. Det er litt over to dager til oppgaven bør være ferdig, og jeg har så vidt begynt. Helst vil jeg sitte her og skrive om andre ting. For eksempel det at alle bare reiser nå for tida.

Ja, det stemmer. Flere av vennene mine har reist bort fra Norge. Det er litt trist. Ikke for deres del selvfølgelig. Jeg tror de kommer til å få det utrolig bra dette året. Men for min egen del er det jo litt kjipt at de ikke er i Norge. Jeg kommer til å savne dere:

-Helene og Therese er i London. Der jobber de som ettåringer i NMS.
-Malin er på utveksling til USA.
-Stian dro til Australia på lørdag, for å gå på språkskole i åtte måneder.
-Hanne går på Hald, og skal reise til Thailand om noen få dager.

Jeg er, som sagt, fortsatt her i Norge, og nå må jeg jobbe videre med oppgaven min.

2 kommentarer:

Therese sa...

Sånn er det å gå skole vettu.. Det er jobb det;) Men tenk at jo fortere du blir ferdig, jo fortere kan du gjøre andre, gøyere og mindre jobb-aktige ting;) Som å ta bilder av Hald-huset og legge de på bloggen. Det er jo kjeempegøy!
Lykke til videre med oppgaven:)
Snakkes! Klem

Eirik sa...

Hehe:) Jeg ser heller for meg at du kommer og besøker oss en gang etter at du har kommet hjem fra London. Huset er best live:)

Og du, det var digg å være ferdig med oppgaven:)