29 september 2008

Drømmetreet

Jeg har lest i en av pensumbøkene mine at folk leser mye fortere på skjerm enn på papir. Man skummer liksom fort gjennom, og orker heller ikke lese lange tekster. Jeg merker det jo selv også. Men jeg vil be deg, hvis du har lyst å lese teksten min, om å lese den langsomt. Litt sånn som du ville lest et eventyr for et barn. Da tror jeg du vil få en mye bedre opplevelse.

Teksten er en skildringsoppgave vi hadde på skolen. Den kan bli en del av eksamensvurderinga mi. Nå går jeg mot norsk Jantelov-holdning ved å si: jeg er faktisk ganske fornøyd med den:)

God fornøyelse:

...

Drømmetreet

Ved Akerselva ligger et tre. Ja, det ligger faktisk nede. Det er et stort tre. Stammen er tykk, og grenene er lange og krokete. Selv om treet ligger nede, er det levende og grønt. På grenene vokser det friske, spisse blader. Over halvparten av røttene står fortsatt godt plantet i jorda. Jeg vet ikke hvor lenge det er siden treet veltet, men jeg ser for meg at det har ligget der noen år. Det ser rett og slett ganske etablert ut. Det passer så naturlig inn blant de vanlige trærne langs elva.

Nettopp fordi det ser så naturlig ut, kunne jeg lett gått forbi treet uten å stoppe. Men det gjør jeg ikke. På en av grenene henger det nemlig et stort hvitt skilt som fanger min oppmerksomhet.

Jeg går nærmere for å se hva som står skrevet:

”DRØMMETREET.
Del dine drømmer.
Ta en lapp og skriv det ned.”

Jeg går forbi skiltet, og inn under treets grener. Der åpner det seg en stor sal. Grenene har formet et tak, og noen tynne vegger som går halvveis ned til bakken. Bladene skygger for lyset fra himmelen, og selv om det er overskyet i dag forteller skyggen på bakken tydelig hva som er innenfor og utenfor salen. Det er noe mystisk med dette treet. Jeg tenker på Narnia, og Løven, heksa og klesskapet. Drømmetreet kunne vært en portal inn til en fantasiverden. Det er det på mange måter også.

Fra taket henger det tråder med drømmer på. På tykke, firkantede papirbiter har folk skrevet ned hva nettopp de drømmer om. Jeg vandrer omkring og begynner å lese drømmene. Det er helt vindstille, så det er lett å få tak på dem.

"Jeg drømmer om å bli håndballstjerne.”
”Jeg drømmer om at mamma skal bli stolt av meg.”
”Jeg drømmer om de store deilige puppene til dama mi. Ohh.”

Mens jeg leser drømmene, sløves sansene mine helt. Trafikken støyer utenfor parkområdet, men likevel opplever jeg total stillhet. Det er nesten magisk. Jeg forestiller meg at drømmene svever omkring under treet - at selve luften i salen er gjennomsyret med drømmer. Et vindkast finner veien inn under bladene. ”Å, nei!” tenker jeg. ”Drømmene blåser bort.” Det blir vindstille igjen, og jeg er snart tilbake i samme modus.

”Jeg drømmer om at barn skal få lov til å være litt lykkelige, uten å bekymre seg over alt som foreldrene kan finne på.”
”Jeg drømmer om en verden uten urettferdighet, en verden uten sult.”
”Jeg drømmer om mora di.” Det er alltid noen som skal ødelegge.

En flokk ender bryter stillheten i det de kommer flygende forbi meg. De går elegant og synkront ned for landing på elva. De leker bekymringsløst i vannet, plasker rundt og jager hverandre fram og tilbake. Etter en stund får de nok, og finner én etter én veien mot land. Noen vagger seg av gårde, bort fra Drømmetreets rekkevidde. Andre blir bare stående ved vannkanten, helt stille. Jeg tror de sover. Hva drømmer de om?

Jeg løfter øynene mine. På den andre siden av elva står en stor gruppe mennesker. Nesten alle er menn, sannsynligvis i tredve-førtiåra. De har på seg jeans og dyre allværsjakker, og står samlet med ansiktene mot hverandre og hendene i lomma. De har stått der helt siden jeg kom ned til elva. Det må ha gått minst en halvtime. Jeg forstår ikke helt hvorfor de bare står der. De forstår sikkert ikke hvorfor jeg står her under treet heller. Folk er rare.

Jeg har en drøm. Det er vel derfor jeg står her. Jeg snur meg rundt, og ser på lappene som henger i Drømmetreet. Det er fortsatt plass til drømmer på noen av dem. Jeg tar opp en blyant, og skriver drømmen min ned. Så ber jeg en stille bønn til Gud, om at han må la drømmen bli virkelighet. ”La den ikke blåse bort…”

...

Takk for at du gadd å lese. Neste gang lover jeg å blogge bilder!

Kommentarer mottaes med takk! Kanskje vil du fortelle meg hva DU drømmer om:)

16 kommentarer:

Unknown sa...

Det var kjempebra Eirik! jeg syns det er bra du på tross av janteloven innser det selv, for dette var en fryd å lese:)

TorsteinPettersen sa...

Fin fin post. Har ikke lest noe av det andre du har skrevet. Men dette var bra.

Drømmer om å komme opp med en røverhistorie som er for god til å være sann, men samtidig så god at den må være det.

En fin fin tekst du hadde skrevet. Stå på. :)

TorsteinPettersen sa...

Nå er jeg kanskje litt slem her som legger inn enda en kommentar. Men hvordan får man til å ha en sånn teller på siden sin?

:) Hadde vært moro...

Therese sa...

Nok en gang en kjempefin tekst!

Jeg drømmer om at det må komme flere slike fine tekster på bloggen din;)

Klem

Eirik sa...

Tusen takk:) Nå ble jeg glad. Så mange og fine kommentarer bare på en kveld.

Kjetil, du bruker jo StatCounter. Det står forklart inne på sida de sitt ett sted tror jeg. Du får en html-kode du må kopiere og lime inn i blogger. Er ganske lett, men lenge siden jeg har gjort det.

Hugz for everyone:D

Eirik sa...

Haha, det var ikke Kjetil, nei. Storebror som skriver:P Men ja... Bruk www.statcounter.com ;)

Åsne sa...

Å, det var eit fint innlegg. Eg likte måten du skildra på.. Enkelt for øye, noe å tenke på for sjela;)
Håper livet er fint i Oslo..

Du har herved ein ny blogglesar!!

Eirik sa...

Livet er fint i Oslo, og enda bedre med en ny bloggleser:) Takk!

Anonym sa...

Du er en fantastisk skribent! Elsker å lese tekstene dine:o) Er alltid morro å inn å kikke på bloggen din! Var forresten veldig koselig å treffe deg i helga:o) Sees plutselig igjen!

Helene sa...

Bra, Eirik. Stolt av deg. Jeg begynte faktisk å lese innlegget for noen dager siden, men da hadde jeg så dårlig tid, så jeg har spart det heelt til nå. Det var godt. Jeg drømmer om å få lese flere av tekstene dine. Og også høre noen av tankene dine ..og se litt bilder av livet. Jess. Drømmer er bra. Sånn ellers, så får Akerselva meg til å tenke på ut i vår hage. Men nok om det. Love

Eirik sa...

Eli: Takktakk! Det var veldig koselig. Håper "plutselig" ikke er om alt for lenge.
Helene: Jeg har lest brev i dag. Takk :)

Anonym sa...

Hm, jeg fant visst bloggen din..
Kul og annerledes 1.oppgave. :)

- Margot

Hanne sa...

wow. dette var utrolig fint skrevet. =)

Anonym sa...

Imponert! Det var en fantastisk tekst. Og ja, jeg leste den som om jeg leste den for noen små søte barn...

Amalie sa...

Du er dyktig... Jeg drømmer om at problemene i livet mitt skal få lys over seg så ting kan bli litt enklere å forholde seg til. Kanskje en drøm mange bærer på, men den er reell likevel! Fortsett å skrive tankevekkende ord!

Eirik sa...

Takk,takk, for fine kommentarer:)
Christine: "Det er ikke lov å slå". Jeg ser for meg teksten er bedre når du leser den enn når jeg leser den:)