04 desember 2009

Tilbake

Jeg er i Uganda igjen. To dager har jeg vaert her. Naa sitter jeg paa en nettkafe i Kalerwe. Jeg har masse tid igjen paa internett. Det virka litt fortere enn jeg hadde trodd. Og jeg hadde visst ikke saa masse jeg skulle ordne likevel. Saa da sitter jeg her og plaprer litt. Les det om du vil:)

Jeg har liksom saa god tid hele tida. Og det er deilig, etter noen uker med stress. Eksamener. Styremoeter. Flere styremoeter. Ting som maa ordnes. Pa torsdag for en uke siden var jeg saa sliten at jeg skalv paa hendene. Natta foer jeg dro sov jeg bare en time. Men her gaar alt langsomt. Det er ingenting aa stresse over.

I gaar kveld sa jeg til Uncle Sam, som jeg bor hos de foerste dagene: "You know what? Something I realise that I miss from Uganda, is to just sit down with friends, doing absolutely nothing." 

Allan ringte meg nettopp. 

Allan: "Are you still at FOCUS?"
Meg: "I'm at an internet cafe in Kalerwe. It's called ark.net. It's close to Total, the gas station and Stanbic."
Allan: "Ok, I'll see you there."

:)

Det er godt aa treffe venner igjen. Joel sitter her paa nettkafeen sammen med meg. I gaar hang jeg ogsaa med han. Vi drakk et glass passion juice paa en kafe i Wandegeya. Saa dro vi hjem til han. Snakka sammen. Spilte gitar. Det vil si: Joel spilte gitar. Han hadde laget en sang om Kampala. "Kampala, Kampala. Children in the streets yelling 'Mzungu, bye bye!' Watch out for that cow!" Greit. Jeg husker ikke teksten helt. Men den var morsom.

Jeg trives. Men det er jo litt rart aa vaere he igjen. Aa forstaa hvor rik jeg er. Aa proeve aa rekke over alle jeg vil moete. Jeg har ikke vaert hos vertsfamilien ennaa. Men snart. Paa soendag sannsynligvis. Jeg har prata med de paa telefonen. Er litt greiere aa ringe de herfra, hvor det ikke koster 16 kroner i minuttet.

Hmm. Naa plaprer jeg igjen. Da maa jeg komme med noen visdomsord til slutt:

"Love without courage and wisdom is sentimentality, as with the ordinary church member. Courage without love and wisdom is foolhardiness, as with the ordinary soldier. Wisdom without love and courage is cowardice, as with the ordinary intellectual. But the one who has love, courage and wisdom moves the world."


Ammon Hennacy 
(Catholic activist, 1893-1970)

Forresten er jeg i Udganda fram til 16. desember. Kommer til Oslo 17. desember paa morgenen. Du kan naa meg paa +256784440676

2 kommentarer:

Janki sa...

Fantastiskt!
Du må kose deg og nyte tida maks:)

Helene sa...

Eirik. Dette unner jeg deg. Litt Afrika er ikke feil. Og jeg liker egentlig sånne innlegg med litt plapring og babling i blant jeg. Fint det. Ja, tror det var alt jeg hadde på hjertet nå. Eller, forresten. Jeg hadde matte-eksamen på torsdag,men det kom ingen oppgaver med sånne fancy snurregrafer. Så vet du det.

Adventsklem fra Oslo :)