20 oktober 2007

Oly otya?

Og da satt jeg her igjen. Planet Cafe funker ganske saa bra. Men jeg har hoert om en enda bedre en, og da kan jeg kanskje ta med laptopen og laste opp noen bilder. Jeg har faatt tatt endel til naa, men jeg varmer fortsatt bare opp.

Paa soendag var det Focus Grand Reunion. 35-aarsjubileum for FOCUS Uganda. Jeg og Inger Johanne hadde ansvaret for bilder, og jeg tok ca 600. Tror jeg venter noen dager foer jeg knipser igjen.Folk lurer litt paa hva jeg bruker dagene mine paa her nede i varmen. Jeg har vaert her i to og en halv uke, saa vi er fortsatt ganske i startfasen. Men etter hvert kommer ukesplanen min til aa see ut som noe slikt:

Mandag: Kontorarbeid og andre diverse ymseheter
Tirsdag: STEM-training. STEM staar for short term experience in ministry, og jeg er en STEM-worker.
Onsdag - Fredag + soendag: Fylles med studiedag, fridag og arbeid paa universitetet, litt etter hva som passer best.
Loerdag: Child Project. Focus har et barneprosjekt for slumbarn i omraadet rundt kontoret. Hver loerdeag samles ca 150 barn fra under barneskolealder helt opp til universitetsalder paa omraadet til Focus. I loepet av dagen har de timer i bibelundervisning, life-skills, helse og engelsk, avbrutt av pauser med lek og naeringsrik maisgroet. Kl 1300 faar de en stor lunsj. Jeg er imponert over hvor mye de ungene klarte aa spise. Jeg hadde problemer med aa faa ned porsjonen min, ogsaa klarer barn paa seks aar aa faa ned like mye. Det sier nok litt om hverdagen deres utenfor hagen til Focus. Det er ikke saa lett aa la fattigdommen synke inn over seg, selv om man lever saa og si midt oppi det, og naar jeg er paa barneprosjektet tenker jeg egentlig ganske lite over hva som er virkeligheten for barna ellers i uka. Men dette prosjektet gjoer virkelig en forskjell. Saa vidt jeg vet betaler Focus, med hjelp av sponsorer rundt omkring i verden, baade loerdagsarrangementet og skolegangen til barn ellers i uka. Jeg tror foreldrene ogsaa maa betale en liten sum til prosjektet, men til gjengjeld kommer medarbeidere fra Focus paa besoek til familiene og ser at de har det bra.

Saa vil dere kanskje hoere litt mer om hva det vil si aa vaere STEM-worker. Da kan jeg begynne med aa fortelle litt om Focus Uganda.

Fellowship Of Christian UnionS ble som du har forstaatt startet for 35 aar siden. Organisasjonen ble opprettet i av ugandiske studenter som hadde hatt kristne fellesskap paa universitetene sine (saakalte Christian Unions). De saa at de trengte aa organisere alle studentlagene, og dermed var Focus blitt til.

Focus har en visjon: "To change students to transform society."Dette skal de faa til ved hjelp av evangelisering (bringe studenter til tro), disippelskap (er det en daarlig oversettelse av disipleship. Det betyr i alle fall aa hjelpe studenter aa vokse i troa), ledertrening og social action (det vil si aa engasjere seg i andre menneskers problemer, materielt eller psykisk/spirituelt, baade en person av gangen og i politikken)

Som STEM-worker skal jeg arbeide mot disse maalene paa Makerere university, som er det stoerste universitetet i Uganda. Jeg tror de er 30.000 - 40.000 studenter. Jeg skal arbeide med care groups (et lite felleskap av typen bibelgruppe pluss pluss) og jeg skal drive disippelskap og mentoring med enkelte studenter.

Det kan virke som et stort og skummelt arbeid. Jeg skal drive mentoring. Disippelskap... Jeg er da ingen mentor. Men jeg gjoer det ikke alene. Gud er med meg i alt. Legger jeg arbeidet i hans hender ordner det meste seg ganske saa greit:) Det er han som arbeider mest, ikke jeg. "For jeg vet hvilke tanker jeg har med dere, sier Herren, fredstanker og ikke ulykkestanker. Jeg vil gi dere fremtid og haap." Jeremia 29.11.

Jeg og Jan Kristian, min romkamerat og delvis teampartner*, lagde oss en visjon foer vi dro ut. "La din vilje skje." Guds vilje for oss er bare god. Det kan skje utrolige ting om man lar Gud lede seg, og det ser jeg at har skjedd allerede i livet mitt. Bare se! Jeg er i Uganda, og skal vaere her i seks maaneder. Jeg hadde ikke havnet her hvis det ikke var for Han.

En liten utfordring. Stol paa Gud. Legg livet ditt i hans hender. Du kommer aldri til aa angre:)

*Ja, ting er uforutsigbare her. Jeg skal ikke jobbe med Janki paa universitetet, slik som det foerst var planlagt. I aar ville de ha oss til aa jobbe en gutt og en jente paa hvert universitet. Min nye teampartner og felles fotograf er Inger Johanne. Les bloggen hennes, saa ser du at hun blir fin aa jobbe med:)

Saann. Naa faar jeg bare haape at jeg klarer aa publisere dette en gang, og ikke flere.

9 kommentarer:

Unknown sa...

Hei Eirik!
Morro aa lese om hvordan du har det, og hva du skal drive med :)
Gleder meg til det kommer noen bilder ogsaa :)
Klem Ane

Aina Marie sa...

venter i sepnning på bilder! internett er en øvelse i tålmodighet regner jeg med.

Lykke til med både arbeidet og apparatet :-)

Anonym sa...

Hei Eirik:D
har du det fortsatt like bra. Velig spennende å lese altså! gleder meg til å høre mer, går det greit med sjokket ditt? Miss ya´happy boy!

Anonym sa...

åååå... glemmer alltid å si at det er meg men altså, det er Mari=)

Anonym sa...

Kjære Eirik.
Det var jammen en fin utfordring
- til oss alle!
Veldig godt å kunne følge med på hva du opplever og tenker.
Gud velsigne deg i alle utfordringer.
Ellers:Fint å se bilde av deg på andre Uganda-blogger. Venter i spenning på dine bilder.
Hilsen mamma

Anonym sa...

PS.Hva betyr forresten Oly otya?

Hanne sa...

Nå kan du godt komme hjem snart!!!

Anonym sa...

Wow, virker som du har mye å gjøre!
Håper du ikke får heteslag da!
Tipper det er ganske varmt der, husk å drikk vann! =)
Hvor varmt er det der nede på denne tiden av året da?
Her i Norge er det iskaldt, og snøen har ikke kommet enda!
Helt sjukt, lurer på åssen desember blir.. Håper du har det bra, gleder meg til å se bilder!
Det er bare å fyre på med flere opplevelser og meninger, følger med jeg! hehe, håper du koser deg, vi snakkes! Skal hilse kjempe masse fra Tante Anne, Senia, Sara & Mona! Peace leZZm!
Ps: Husk solkrem =)

Anonym sa...

Hei Eirik!
Er så kos å lese innelggene din!!:o) Må stadig vekk inn å sjekke om du har skrevet noe nytt!! Du må kos dæ en masse og ha lykke til i alt du foretar deg! Klem!