07 desember 2008

Mareritt?

Jeg har vært hjemme en tur i helga, og sitter nå på bussen tilbake til Oslo. Her har de snille bussfolkene lagt ut aviser som passasjerene kan kose seg med. Jeg har plukket opp en avis jeg sjeldent leser. VG heter den.

Dagens førstesideoppslag har den skremmende overskriften: "Flere tusen i julebord-MARERITT". Jeg tenkte fort at nå har det skjedd noe fryktelig. Var det storbrann i julebordlokalene? Har noen gått amok med våpen? Har bygningen de var i falt sammen? Nei, da ville også ord som "DØDE", "DREPT" eller "MISTET LIVET" stått med store tykke bokstaver.

Men hvorfor var julebordet et mareritt da? Jeg fikk forklaringen i disse sjokkerende punktene på forsiden:

- Betalte for fri bar
- Tom for øl kl.19
- Tom for vin kl. 20
- Maten var kald

Ojsann! Dette var visst ganske ille likevel! Jeg skammer meg fortsatt over å ha tvilt på sakens alvor. Her har du en kortversjon av dramaet:

Gjestene (eller i mange av tilfellene arbeidsgiverne deres) hadde betalt 1520 kroner per billett til det gigantiske julebordet. Her skulle de få "gasse seg med julemat, drikkevarer og stjernespekket underholdning. På scenen underholdt blant annet Kurt Nilsen, Wenche Myhre, Kåre Conradi og Erlend Bratland."

Men festen ble ikke som forventet. "Kaos brøt ut da arrangøren gikk tom for drikkevarer. Flere gjester klagde dessuten over iskalde lokaler, kald mat og knuste poteter." Uttalensene fra julebordgjestene vitnet om grusomme opplevelser:

"Kålrabistappen, pinnekjøttet og ribben var god, selv om potetene var knuste. Resten var bare rot. Som kompensasjon for manglende drikkevarer fikk vi utdelt noe skvip som smakte jordbær og hjemmebrent."

"Vi fikk noe juice til blandevann. Opplegget er helt elendig. Det var helt kaos, og utrolig dårlig når vi har betalt så mye for det."

"Jeg har hatt én øl siden jeg kom her."

Stakkars folk. De fikk hverken tygge potetene selv, eller drikke seg fulle på øl. Hverken Kurt Nilsen eller Kåre Conradi kan vel lage god stemning i en slik situasjon? MARERITT er virkelig det rette ordet å bruke her!

Videre i artikkelen, som forresten gikk over to sider, står det at VG i løpet av lørdagskvelden fikk "flere telefoner og e-poster fra fortvilte julegalladeltagere som mener de ikke har fått det de betalte for."

I ekte journalistisk ånd tok VG ansvar, og ryddet forsida for mindre viktige ting, som borgerkrig i Kongo, kolerautbrudd i Zimbabwe og opptøyer i Bangkok. Denne saken fortjente all oppmerksomhet!

Jeg vil nå bruke muligheten til å takke VG for nok en gang å sette de viktige sakene i verden på dagsorden. For dette var virkelig et MARERITT som folk måtte få vite om! Jeg tar av meg hatten, og bukker dypt.

VG. Dagen er virkelig ikke den samme uten...


(PS. De hadde ikke internett på bussen, så jeg måtte legge ut innlegget seinere. Kanskje jeg skal tipse VG, så de kan skrive en nyhetsmelding om de forferdelige traumene jeg fikk av en fem timer lang busstur uten trådløst internett?)

2 kommentarer:

Therese sa...

Haha. Utrolig at det går an!

(At man kan arrangere et sånt julebord, altså. Mareritt de luxe, spør du meg!)

Åsne sa...

Burn VG, Burn!!

Bra, Eirik!
Dette likte eg å lese. Det vekte min oppmerksomehet! Legg den til på facer`n så fleire får lest den!:)