23 mars 2009

Raushet

De siste søndagene i Bjølsen Misjonskirke har vi lært om raushet på gudstjenestene. Vi har knyttet raushet opp til de fem verdiene vi har i kirka vår. For vi ønsker å være:
- et raust tilbedende fellesskap, hvor vi lever for noe større enn oss selv.
- et raust gjestfritt fellesskap, hvor vi inkluderer mennesker.
- et raust sunt bibelsk fellesskap, hvor vi utvider vår kapasitet til å elske Gud og mennesker.
- et raust hjelpende fellesskap, hvor vi bruker våre naturlige talenter og gaver.
- et raust smittende fellesskap, hvor vi bryr oss om andre mennesker og deler troen på Jesus Kristus.

Raushet
er en bra ting. Det er viktig å være raus, og det gjør godt å møte rause mennesker. Raushet. Raushet. Raushet. Det er et ord jeg har hørt mye de siste ukene. Jeg håper bare jeg, og resten av menigheten, klarer å leve ut dette ordet i handling.

Raushet er noe Bjølsen Misjonskirke satser på. I tillegg til talene har vi fått et bibelstudieopplegg for husgruppene som handler om raushet. Mange av oss i menigheten, inkludert meg, har til og med vært med å lage en film om raushet, hvor vi har delt våre tanker om det å være raus.

Filmen kan du se her:

Raushet from Hornedesign on Vimeo.

PS! Jeg er med i filmen, ja. Det er litt flaut å vise meg selv fram, men jeg gjør det likevel. Det er jo så mange andre som sier noe fint, så jeg har lyst å dele filmen med andre.

PS! PS! All ære til Eivind Horne som har filmet og klippet filmen. Hvis du vil se flere ting han har laget, besøk hjemmesiden hans: hornedesign.no

PS! PS! PS! Knut, fetteren min, har bursdag i dag. Gratulerer med dagen, Knut! Om 40 minutter skal jeg møte han, Tante Asbjørg, Onkel Tor og Christian. Vi skal ut og spise og feire. Jeg gleder meg:)

10 kommentarer:

Maja sa...

Fin film, Eirikkkkk!:)

Eirik sa...

thx, Majjjja:)

Helene sa...

raust er kult.
så jeg karianne?

Eirik sa...

Ja, det tror jeg du gjorde, Helene.:) Hun er en av de siste som snakker, sant? (Men jeg tror navnet skrives Kari-Anne, med en sånn strek mellom Kari og Anne)

Siri Beate sa...

D va fint å hørra å se filmen :o)
Takk!

Eirik sa...

Værsågod:) Det var fint du likte å se på den.

Thor Haakon Bakke sa...

merker at jeg var treff nr. 10000 på bloggen din siden du begynte å telle. evig cred til meg.
.. og evig cred til rausthet

Eirik sa...

Respekt til DEG, ja, Thor Haakon:D Jeg skal se om jeg får blogga noe for å ære deg:)

Anonym sa...

Eirik, jeg har sett på de tolv bildene dine og jeg smiler.
Snakkes! Heia Laget!!

eli marie sa...

Gode ord:o) Takk! Gleder meg til påske!