08 september 2007

Analog moro

Analoge bilder er tusen ganger kulere enn digitale. Dessuten ser kameraet ti tusen ganger kulere ut. Dessuten^2 er det utrolig spennende og til og med litt nostalgisk å gå på fotobutikken for å hente det ferdige produktet. Men det er en alt for dyr hobby. I sommer tok jeg et par ruller analog film. En i sort/hvitt og en i farge. Det kostet 79 kr å fremkalle fargefilmen (24 bilder). Fin pris. Men sort/hvitt kostet svimlende 200 kroner (36 bilder). De måtte sende filmen til Tyskland for å fremkalle den. For en fryktelig digital verden vi lever i... Har du for eksempel sett på barne-tv de siste årene. Alt er laget sjelløst og animert i en fei. Jeg savner de gamle Disney-tegnefilmene. Vet du, jeg har hørt at de skal legge ned (eller kanskje allerede har lagt ned) den delen av Disney som lager tegnefilmer. Fra nå er alt animert på data. Men jeg overlever. Tegneserier er fortsatt laget for hånd. Og nå har jeg til og med fått tak i en sort/hvitt film som kan fremkalles i fargefilmmaskin. Og det er jo litt fint med digitale ting også. Uten digitalitet ville bloggen min vært en veggavis ingen hadde sett på. Også hadde jeg ikke hatt muligheten til å bestille en cd med bildene på:)

Her er noen av dem:

(Bare sånn by the way før jeg begynner: Tror du ikke noen nettopp satt på Løvenes konge 3 her i dagligstua? Tegnefilmen lever!)

Turistfilm funnet i kjøleskapet. Iso 200. Fuji tror jeg. Farger.


Dette bildet er dedikert til Kristin Gudim. Takk for boka. Du er snill.



Jeg hadde fri hver tirsdag i sommer. Denne brukte jeg med Mari i Ravnedalen.



Gidd å lene deg ut av fokus da. Ok, sikkert jeg som ikke klarte å stille skarpt.



Vi hadde rekepiknik.


Mari får det til vet du... Må være større blender. Æsj, nå er jeg barnslig og prøver å nekte henne æren. Unnskyld. Du er flink.


Gata mi. Sørlandsk navn. Sørlandske hus. Klatreplanter.


Korsvikgrenda sett fra Korsvikhaven. Vakker lence flare.


Vi har bordtennisbord i hagen.



Det spiller vi på.


Lars feirer bursdag ca. en måned for seint. Det var koselig. Vi var på hytta hans i Mandal.


Grillmat. Jeg spiste litt for masse den dagen.


Kåsi speider utover skjærgården.


På hytta. Hengekøye i fart.



Cute:)

Bilder i sort/hvitt er kult. Profesjonell film. Iso 400. Kanskje det var Kodak? Denne filmen kjøpte jeg hos Antonio Stasi i Bergen, og jeg brukte den opp ganske fort.

Kevin @ Kevin's

Kevin's girl @ Kevin's

Alltid b&w.


Puddefjorden? Loddefjorden? Luddefjoden? Paddefjorden? Nei, Paddefjorden het den definitivt ikke.

Tupac my brotha 4 ever homie yo!!!!!

På andre side av fjorden hvis navn vi ikke nevner, fordi vi ikke kan det.

OoH. How original.

Streets of Bergen.


Jeg lærte nettopp at skoene som hang på kabelen signaliserte at dette var et sted man kan kunne kjøpe illegale narkotiske stoffer. Naiv som jeg var trodde jeg at folk bare gjorde det for moro. Skokastinga altså, ikke narkotikaen.

Jeg vet ikke hvordan man staver navnet på dette vannet, men jeg kan uttale det så jeg blir forstått.

Litt lang eksponering mens vi ventet på bussen til Tante Helga på kvelden.

"Vi" er jeg og Åsmund. Dette er Åsmund. Og nei, vi er ikke kliss like bare fordi begge har langt hår. Visste du forresten at mange synes jeg ligner på Bjørnen i det store blå huset. Tenk litt på det.

Åsmund er ganske så kul.


Ser noen andre enn meg ironien i dette bildet? :)

Da vi var turister.

Landskapsbilder funker faktisk ganske bra i b&w.


Friends4ever!


Filmen var så profesjonell at jeg klarte å gjøre Ganesh hvit!

Det er ikke alltid lett å fokusere.

Urbant.

Popcorn hos Iselin. Selvsagt Maarud ferdigpoppet.

Pass deg, Kevin.


Sleipe-Ganesh liker treningsvideoer.
.
.
.
Så her var altså litt analoge bilder. Dere må gjerne legge igjen en kommentar om det var noe gøy å lese på. Det er nok å skrive "Ja", "Fint" eller noe som helst annet som viser at du har giddet å titte på bloggen min.
Mens jeg er i Uganda, og på Hald også for den saks skyld, er det bare å legge igjen noen ønsker om ting dere har lyst å høre om. Hvis dere spør meg hvordan maten er, ja så kanskje jeg lager et lite innlegg om hvordan jeg liker maten i Uganda. Jaja. Ha en fin dag.
.
.
.
Gled deg, ungdom, mens du er ung,
vær glad og fornøyd i livets vår!
Gå på de veier som hjertet vil,
følg det som lokker ditt øye!
Men vit at Gud skal kreve deg til ansvar
for alt det du har gjort.
Få ergrelser bort fra ditt sinn,
og hold det onde fra livet!
For ungdomstiden, livets vår,
svinner som et pust.
Ordspråkene 11,9-10
.
.
.
Legg din vei i Herrens hånd,
stol på ham, så griper han inn.
Salmenes bok 37,5
.
.
.

11 kommentarer:

Kevin Loen sa...

hotte bilder eirik. analog er snacks. trur den filmen du kjøpte var kodak TRI-X 400. den er bra. har en rull liggende av den. har tenkt å få den fremkalt snart.

Eirik sa...

Danke schön! Det var tri-x 400 ja:) Helt sykt skarpe bilder når de er på papir:)

Aina Marie sa...

knallers! inspirerende bilder! Sannelig! lykke til!
vet i alle fall om en som kommer til å følge med på bloggene deres - meg :-)

er det forresten ok, dersom jeg sender noen (lette) brev som skal til Uganda til deg på Hald slik at du kan være et postbud? På forhånd takk:-)

Aina Marie

Eirik sa...

Hei Aina:) Klart jeg kan ta med litt post... men kanskje du heller burde spørre en av jentene, siden de skal til kampala?

Mari_MT sa...

Hei Kjære Eirik!
Det var mangen fine bilder du hadde der altså=) Spesielt det av deg og rekene i Ravnedalen, det må ha vært en fremragende fotograf! Men ditt var ikke så værst ditt heller og jeg må nok innrømme at det nok er meg som lener meg ut av fokuset, det høres ut som noe jeg kunne ha gjort (det å ikke sitte helt stille liksom) See Yà soooon...<3

Maria sa...

eirik eirik eirik.. eg legge meg flat..! din blogg e faktisk ein konkurrent i forhold te mitt mål om å ta over facebook tronen.. dumming. eg vil forresten ha ALLE di bildene dine å henga di opp i leiligheten min neste år.. Takk:) får nesten (NESTEN) lyst te å begynna me fotografier sjøl! ta det te deg du. gralla me mangen kommentara på bloggen din forresten.. føle meg litt overflødig på denne siden -i forhold te di andre bloggene der eg har kommentert som einaste person.. Jess, nå må eg gå å se tv! snakkis:D

Eirik sa...

Hei snille kommentatorer:)

Mari: Takk og bukk:) Vi hadde det kjempekoselig i Ravnedalen. Og du sitter sjeldent stille... Men det er helt greit. Jeg er glad i deg fordeom!

MariA:
Det var alt for fine ord! Men vet du hva vi gjør? Vi lar nettverket av bloggene våre bli det nye facebook, og mer enn det. Sleng inn navnet "Uganda propaganda" under tittelen du også, så hører de litt sammen:)

Helene sa...

Noen tar bedre bilder enn andre..
Eirik er en av dem!!!
Sånn er det bare!

Eirik sa...

Nuvel... Jeg prøver i alle fall. Men takk:)

Anonym sa...

Du e flink å ta bilde, Eirik. Og så har du så mange morsomme motiv:)

Eirik sa...

Du er et fint motiv!