18 september 2007

Frihelg og en liten endring i reiseplaner.


En av gatene i kampala

Hei og hopp! Her kommer litt mer nytt fra Hald. Vi hadde frihelg denne helga som var. Den var slik:

- Torsdag kveld: Hjemme og trøtt.

- Fredag: I byen en tur på dagen. Kjøpte Dizzy Kiss av The Lionheart Brothers. Fantastisk cd. På kvelden var jeg på Flekkerøya med Inger Beate, Kirsti og Nagib.

- Lørdag: Bursdagsfest hos bestefar. 85 år er mange år. Men han er sprek som bare det! Jeg spiste alt for masse god mat.

- Søndag: Tok første buss til Oslo sammen med Kjetil. Vi hadde nesten hele bussen for oss selv. Jeg satt og hørte på en andakt av Peter Halldorf. Du kan laste den ned her. Jeg var framme i Oslo ca klokka 1300. Så dro jeg til Sagene, der Hanne, Maren og Åsne bor. Deres leilighet fungerte som hotell for natten. Ypperlig. Jeg fikk vite at Tonje, vår kjære stipendiat fra Nordhordland fhs, bodde i leiligheten like under. Så jeg fikk truffet henne. Og etter hvert fikk jeg treffe Stian, Eirik, Kristin og Ragnhild. Vi lagde pizza. Den var veldig god, selv om bunnen stort sett var deig. Vi hadde også en muffinskake som var kjempegod. Etter mat og slikt dro vi til Filadelfia på møte. Det var fint.

- Mandag: Alle Fokus-elevene skulle møte på Laget (NKSS) sitt hovedkontor i Oslo. Jeg kom meg fram etter å ha gått gjennom halve Oslo, først rett fram og ganske målrettet, og så litt i zikk zakk (med z) etter ymse forskjellige veibeskrivelser fra folk jeg møtte på veien. Det tok vel omtrent en time å gå, selv om jeg nok hadde brukt halve tiden om jeg hadde vært kjent. Men, men… Jeg kom fram. På hovedkontoret lærte vi litt av hvert om Laget, og fikk snakket litt mer ominformasjonsarbeid. Kanskje får jeg skrive for Credo, som er et av de beste bladene jeg vet om. Efterpå spiste vi baguettebasert lunsj og is til dessert. Deretter gikk vi til Fredskorpset sine kontorer og pratet litt med dem. Visste du forresten at skattebetalerne (du!) er veldig viktig for at vi skal kunne reise med Hald. Tusen takk! Etter det fikk vi tid og penger til å spise litt. Vi gikk en liten gjeng til Mediterrainian (eller hva det het) for kebab og boys-talk.

På bussen hjem ble jeg og Kjetil intervjuet av Østsida via telefon. Så dere fra Søm, og andre mindre viktige deler av Kristiansands østkant, må bare kikke i postkassa og si fra til meg når det kommer på trykk. Seinere får jeg kanskje mulighet til å sende noen reisebrev til avisen også.

Ikke lenge etter jeg hadde lagt på ringte Øystein, programleder for Fokus. Han hadde nyheter. I Uganda er det flom for tiden. Stor flom. Bare se her.

Det har ført til at jeg og Jan Kristian ikke kan sendes til Lira, nord i Uganda. Infrastrukturen er visst såpass hardt rammet at det blir problemer med logistikken. Derfor havner vi i hovedstaden, Kampala, i stedet. Heldigvis har jeg ikke laget meg så mange forventinger, verken gode eller dårlige, til oppholdet. Så jeg klarer fort å omstille meg. Kampala er en fin by, og det er fire andre nydelige mennesker (utenom Jan Kristian og meg) fra Hald som skal være der. Kristin (Act Now), Margrethe (Act Now), Margrethe (Focus) og Inger Johanne (Fokus). Du finner bloggene deres hvis du bare kikker litt til høyre.

Nå er det så fint vær at det nesten er litt ekkelt at jeg sitter her inne. Mer Uganda propaganda kommer plutselig, så det er bare å følge med!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hei:)
Jeg liker veldig godt at du forteller om livet ditt her inne, for da føler jeg at jeg fortsatt er en (større) del av det:)
Glad i deg!
Klem Anette

Eirik sa...

Så bra:)Det er bra du sier det til meg, for da får jeg litt inspirasjon til å skrive. Jeg er kjempeglad i deg også!

margrethe sa...

hei hei du! Gøy å ha dere i Kampala neste år:) To uker er ikkje en dritt..det blir konge! Herved inveteres du og jan Kristian på vaffelkveld hos meg og Kristin! snakkes

Anonym sa...

Du skal til kampala i staden for:) da blir sikkert kjekt uansett. Eirik, eg veit ikkje om eg skal på reunion....

MEN vi kan no snakkas før du drar til Afrika forda kanskje..

Klem

Eirik sa...

WHaat? skal du ikke på reunion:(

Janki sa...

Margrethe: Takk for invitasjonen. Vi kommer!

Eirik: Ugandapropeganda power her we are

Helene sa...

Finfint Eirik. Men du, husk at neste gang du går deg vill i tigerstaden, er det bare å slå på trå'n..