15 november 2007

En dag i mitt liv...

Nå skal dere få lese litt æ, ø og å. Er ikke det fint? Jeg låner Jan Kristian sin datamaskin igjen. Den har æ, ø og å. Derfor skriver jeg på den. Tusen takk, Jan Kristian. Nok om det. Her kommer noen bilder og ord fra en dag på jobben. Dagen i går faktisk. Bildene er tatt med et kompaktkamera, men de virker likevel…

06.15: Jeg våkner opp og tenker at jeg helst vil sove. Snur meg i senga.

06.30: Inn i dusjen med seg. Dusjen har ikke virket på noen uker, så vi bruker balje med vann. Jeg blir ganske rein likevel. Frokost. Det er grovbrød med banan på og hjemmelaget juice. Ikke verst. Noen ganger får vi til og med speilegg. Det er godt.

07.45: Vi kjører hjemmefra med vertsfaren vår, enda litt mer forsinka enn vi pleier. Vi slipper av Jan Kristian et sted på veien, så han kan ta en taxi til byen, kjører Benjamin til barneahagen og ankommer til slutt FOCUS-kontoret.

08.45: Der er jeg som vanlig for sein til ”Devotions” med resten av de ansatte. Vi leser ”Purpose Driven Life” sammen denne måneden. I dag er det bare jeg og Inger Johanne som er på kontoret av de norske. Jan Kristian og Margrethe er på Kyambogo University og jobber med studenter. Inger Johanne er alltid på tida.

0930-tida?: (Du skjønner kanskje at det er litt teit å bruke eksakte klokkeslett her i gården. African time er faktisk ganske behagelig. Jeg fant forresten ut klokkeslettene ved å se på informasjonen i bildene.) Det var ikke noe særlig kontorarbeid for oss, så vi blir med Nelson fra barneprosjektet på noe feltarbeid. Han skulle hjelpe en mann i slummen å sette opp en vanntank som samler opp regnvann, og ta bilder som han kunne sende til sponsorene. Jeg tar bildene.


Tanken settes på plass.


Ungene der synes det er gøy å bli tatt bilde av.


Noen av de voksne synes også det er gøy at ungene blir tatt bilde av. En mann løftet fram ungene sine, en etter en, så jeg skulle ta bilde av dem. Her er ei av jentene hans.


10.40: Vi drar tilbake til kontoret. Der bruker jeg tida på å lese litt pensum og skrive brev.


12.33: Etter hvert blir det litt kjedelig, og jeg drar fram kameraet og knipser litt stilleben. Denne pennen ble forresten brukt til å skrive brev. Er ikke det spennende å lese?

13.45: Lunsjen er servert, litt forsinka, men det går greit. Ris, bønner, søtpoteter og kål.

14.30: Inger Johanne og jeg drar til Makerere campus for å henge sammen med studenter. Med 'studenter' mener jeg Joel. Han studerer kunst og design, og tar oss med til fakultetet sitt. Vi får se galleriet, og det er veldig masse fint der. Blant annet en morsom krukke.



Pussig.

Etter det drar vi ut og spiser svin, på en restaurant som heter Rhino. På kontoret har de fortalt oss at studentene her elsker svin. ”The students love pork”. (”Pork” uttales forresten ”påkh” på Uganda-engelsk). Jeg hadde ikke skjønt helt greia. Hvorfor er det så kult å spise gris? Jeg tar første bit i munnen og alt faller på plass. Det var helt fantastisk! Grillet svin, med deilig svor. Ligner ikke på noe jeg har smakt hjemme.


16.45: På vei tilbake til campus. Disse skiltene, og masse andre varianter av dem finner du over alt i Kampala. Les mer om CHOGM på Jan Kristian sin blogg…(Og kanskje snart på min.)

Vi gikk en tur gjennom en studentby, der folk bor i hosteller. Det var ganske koselig der faktisk. Så gikk vi oppover campus. På en høyde der fikk vi se utsikt over store deler av Kampala. Byen er veldig fin på avstand. På den samme høyden var det fullt av ørner. Jeg gleder meg til å ta med kameraet og knipse en dag. Kanskje på søndag?


Joel i jungelen. Dette er faktisk inne på campus, midt i Kampala. Når jeg tenker meg om er ikke det så veldig spesielt. Vi har jo skog stort sett overalt i Norge også.


Kan du se meg?

20.00: Fellowship med Afrostone, det vil si Africa og Livingstone Hall. Africa er jenteinternat og Livingstone er gutteinternat. De har som oftest fellowship sammen. Fellowship er møte med lovsang, bønn og andakt. Sangene er fine, og det danses og klappes. Andaktene pleier også å være bra. Bønnen har jeg litt mer problemer med. Alle ber høyt og i munnen på hverandre. Det blir litt mye for en stakkars nordmann. Heldigvis hører Gud bønnen min også, selv om jeg ikke ber høyt. Jeg liker Afrostone. Det er en god varm stemning der. Andakten handlet hovedsakelig om at vi skal elske hverandre. Det er jeg enig i.

22.15+: Fellowship er ferdig. Litt forsinka, men det går greit. Prater med studenter, og de er tydeligvis veldig glade for å ha oss her på campus. Det er fint å høre. Det er mange som tror vi er misjonærer. Det er litt utfordrende, men det er bare å være ærlig å si at vi er her mer for å lære, enn å lære bort. Vi venter på at Inger Johanne skal bli henta av vertsfaren.

23-tida: Sitter på med dem til City Square. Der hopper jeg på en taxi.

2330+: Turen hjem går fort på kvelden, når det ikke er så masse trafikk. Jeg har fått nøkkel til porten, og låser meg inn. Jan Kristian er fortsatt våken, og forteller meg at det er litt middag igjen på komfyren, som jeg kan varme. Fisk, ris og en saus med noe gullerøtter og diverse ymse i. Jeg steker alt i en panne, nyter maten sammen med en Lariam (antimalariapille jeg må ta hver onsdag) pusser tennene og stuper i seng.

00.30: Søvn

Nå har jeg tatt dere med på en dag i livet mitt her. Vanligvis er ikke dagene så lange som dette. Onsdagen er liksom den store arbeidsdagen. I dag er det studiedag, og jeg bruker anledningen til å sove ut, vaske tøy og blogge litt. Jeg liker å blogge. Jeg håper dette ikke ble for langt og kjedelig. Hvis det er noe dere ønsker å lese om eller se bilde av, er det bare å skrive en kommentar. Jeg liker kommentarer.

Ha en veldig fin dag:) Jeg er glad i deg, og det er Jesus også!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Dette var tøft å høre, kult med sånt time for time aktig, det likte jeg!
Hilsen Mari

Per Oddvin Stornes sa...

Bor dere i Bweyogerere? Interessant å lese hvordan onsdagene ser ut:)

Anonym sa...

Bra blogging. :)

Hjemme igjen, neste uke Hammerfest

Janki sa...

Konge. Sjuukt lang dag du hadde da, hehe.. ej kan sikkert sei det te deg i kveld men ja. lang dag

Anonym sa...

Hei Eirik
Det var kjekt og lesa korleis du har det i varmen. Langt nede i Afrika, tante Asbjørg skulle vært der for varmen sin del. Men eg er ikkje så tøff som deg, så det er best eg held meg her oppe i kulden. ca 0".
Du har eit spanande liv.Det er tydeleg at du tek Jesus med deg på færda, og rekna med han. Det er godt og veta.

Helsing Asbjørg faste, og onkel Tor

Anonym sa...

Hei og hopp folkens, venner og familie! Takk for kommentarer! Setter stor pris paa de:) Hils Norge fra meg:)

-Eirik-

Aina Marie sa...

fantastisk å lese!
Virkelig.
Høres i allef all ut som dere har det bra etter hva du skriver. Kjenner meg igjen overalt! Til og med på kjøkkenet og inne på soverommet og til den røde gaten! Merkelig. Massevis av lykke til videre. Håper det blir konge videre også. Hils MASSE til Isaac og Esther og si at de er savnet i et hjerte i Norge.

Beste ønsker og hilsner fra Aina Marie